بربری فانتزی

مطبخ خانومی

بربری فانتزی

مهسا رمضانی
مطبخ خانومی

بربری فانتزی

همونطور که همه می دونیم بربری به دوشکل سنتی و فانتزی پخت می شه. من امروز با آموزش بربری فانتزی در خدمتتون هستم.

مواد لازم:

آرد                        4 تا 5 پیمانه

آب ولرم                  2 پیمانه

پودر خمیر ترش         2 ق س

نمک                      2ق چ

شکر                    1ق س

مارگارین                100گرم

سبوس                 مقداری برای زیر نونها

تخمه سیاه و کنجد                 مقداری

با این مقدار مواد 4عدد نون فانتزی متوسط بهمون می ده.

رومال:

آرد                          1ق م

آب سرد                   1/3 پیمانه

جوش شیرین            1/4ق چ

طرز تهیه:

اول رومال رو آماده می کنیم و کنار می ذاریم.به این صورت که آب و آرد و جوش شیرین رو با هم مخلوط می کنیم و روی حرارت می ذاریم و مرتب به هم می زنیم تا به نقطه حوش برسه.مایعی با غلظت ماست خواهیم داشت.

نصف پیمانه از آب ولرم+1 ق چ از شکر+ 1ق س از پودر خمیر ترش رو با هم مخلوط می کنیم.در ظرف رو می بندیم و منتظر می مونیم تا عمل کنه و کف کنه. قبلا در این مورد مفصل توضیح دادم ولی بازم عرض می کنم که اگر پودر خمیر ترش سالم باشه در همون دو سه دقیقه اول حسابی کف می کنه ولی اگر مونده باشه تا ده دقیقه هم که زمان بدیم ممکنه خیلی کم کف کنه یا فقط چندتا دونه حباب ربز روی این مایع تشکیل بشه و به دردمون نمی خوره چون باعث می شه خمیر عمل نیاد و نون سفت و دندونگیری خواهیم داشت.

بقیه آب +بقیه شکر + بقیه پودر خمیر ترش+نمک+ مایع عمل اومده از پودر خمیر ترش رو باهم مخلوط می کنیم.بعد کم کم آرد رو اضافه می کنیم و با قاشق به هم می زنیم تا جاییکه خمیرمون شروع به جمع شدن می کنه آرد اضافه می کنیم.بعد با دست شروع به ورز دادن می کنیم اگر احساس کردیم  که خمیر خیلی چسبنده است یکم آرد اضافه می کنیم(زیاد آرد نمی زنیم تا نون لطیفی داشته باشیم).وقتی خمیر یکدست و لطیف و کمی چسبنده به دست اومد روی ظرف سلفون می کشیم و نیم ساعت تا 45 دقیقه در هوای محیط بهش استراحت می دیم.تا حاییکه حجم خمیر دو برابر بشه.

بعد کمی  سبوس روی سطح صاف می ریزیم و خمیر رو روی سبوس به شکل بیضی پهن می کنیم.بعد به سینی فر منتقل می کنیم.

من روزهای خوبی رو برای آموزش بربری انتخاب نکردم چون در این روزها ویروس کرونا کل دنیا رو به حال تعلیق درآورده و بهتره در خونه بمونیم و بیرون نریم.من هم سبوس نداشتم پس مجبور شدم سینی فر روبا اسپری جدا کننده (روغن جدا کننده)چرب کنم.تا نون به سینی نچسبه.

حالا روی هر نون 1 ق غ رومال می ریزیم و روی نون پهن می کنیم و با نوک انگشتانمون طرح بربری رو روی نون درست می کنیم. و تخمه سیاه و یا کنجد و یا ترکیب هردو روی نون می پاشیم.

سینی رو داخل فری که از 20 دقیقه قبل با حرارت 160 درجه سانتیگراد گرم کردیم قرار می دیم.حدودا 10تا 15 دقیقه زمان نیاز داریم تا نون مغز پخت بشه.بعد از پخت روی نون کاملا بی رنگه.برای خوشرنگ شدن روی نونها گریل روشن می کنیم و هرازگاهی سینی رو می چرخونیم تا نون خوشرنگی داشته باشیم.

این نونها بسیار لطیف و نرم و خوشمزه هستن...

امیدوارم در این روزهای بد و سخت کرونایی که در خونه قرنطینه هستیم ؛ با درست کردن این نون اوقات لذت بخشی رو داشته باشین.

بفرمایین...



موضوعات مرتبط: نان هاوکلوچه ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 8 فروردين 1399برچسب:نان هاوکلوچه ها, | 18:47 | نویسنده : مهسا رمضانی |




.: Weblog Themes By SlideTheme :.